سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت خونریزی اوایل بارداری

از آنجا که خونریزی در دوران بارداری و ماه‌های گوناگون آن شدنی است خطرناک باشد، یک زن آبستن در صورتی که متوجه نشانه‌ای از خونریزی در دوران بارداری شد ، باید به طبیب کارآزموده مراجعه کند.

خونریزی واژینال خروج خون از واژن (کانالی که رحم را به ناحیه بیگانه اندام تناسلی متصل کرده) است که ممکن است در دوران بارداری اتفاق افتد ، خونریزی در دوران بارداری می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد. در این مطلب به علل خونریزی در اوایل بارداری اشاره می‌کنیم.

 

خونریزی در اوایل بارداری (سه ماهه نخست دوران بارداری )

خونریزی در اوایل بارداری به هر نوع خونریزی واژینال (از لکه بینی گرفته تا خونریزی شدید و برونرفت لخته) در سه ماهه اول بارداری اشاره می‌کند.خونریزی در دوران بارداری و به خصوص سه ماهه نخست دشوار شایعی است که در 30-20% بارداری‌ها دیده می‌شود.

 

علت خونریزی اوایل بارداری

 

خونریزی در اوایل بارداری می‌تواند بدست چندین عوامل گوناگون برپایی شود. خونریزی خطر سقط جنین (از دست دادن نوزاد) را افزایش می‌دهد. حدود 2% از بارداری‌ها ، حاملگی خارج رحمی (جنین تو رحم ساختن نشده است) هستند و خونریزی در دوران بارداری یا سه ماهه اول بارداری می‌تواند نشانه‌ای از حاملگی خارج رحمی باشد . حاملگی بیرون رحمی برای هر زن بارداری نگران کننده است ، به همین علت هر زن بارداری ، در چهره خونریزی در اوایل بارداری باید به طبیب کارآزموده مراجعه کند.

 

علل خونریزی در اوایل بارداری

خونریزی در اوایل بارداری می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که دکتر زنان سمیه شیرانی در پیوسته مطلب به چندی از این علل اشاره می‌کند:

خونریزی لانه گزینی در اوایل دوران بارداری

مقدار کمی خونریزی یا لکه بینی می‌تواند به خاطر لانه گزینی و اتصال جنین به دیواره رحم باشد که به آن خونریزی لانه گزینی می‌گویند. این گونه خونریزی زیاد مختصر و مبهوت کننده است و برخی مواقع با خو ماهانه اشتباه گرفته می‌شود و فرد متوجه بارداری خویش نمی‌شود. خونریزی لانه گزینی یک بخش طبیعی از بارداری است و دلیلی برای نگرانی هستی ندارد.

سقط جنین در دوران بارداری

گاهی اوقات خونریزی در اوایل بارداری بیانگر خطر سقط جنین است. در چهره خونریزی و درد باید به طبیب مراجعه کنید تا با سونوگرافی ، تشخیص دهد که آیا سقط جنین سپریدن گرفته یا ناقص بوده است و یا اینکه گمان کردن سقط جنین هستی دارد.

خونریزی در دوران بارداری و تخمک سوخته

خونریزی در اوایل بارداری می‌تواند نشانه‌ای از تخمک سوخته (شکست جنینی) باشد.در این موعد سونوگرافی یک بارداری درون رحمی را اثر می‌دهد اما جنین شکست خورده است و نمی‌تواند در محل مناسب رشد کند.این رخداد زمانی می‌افتد که جنین به هر دلیلی غیر طبیعی باشد.

مرگ جنین درون رحمی در دوران بارداری

مرگ جنین درون رحمی ، سقط جنین و یا اجل جنین نیز نامیده می‌شود و زمانی است که جنین رو به پیشرفت در رحم می‌میرد.این رویداد شدنی است هر زمانی در دوران بارداری رخداد افتد و با سونوگرافی تشخیص دیتا شود. بردباری مرگ یا سقط جنین در سه ماهه اول بارداری بیش‌تر است و شدنی است خونریزی در دوران بارداری به خاطر مرگ جنین باشد. بردباری مرگ جنین در سه ماهه دوم و سوم (اواخر بارداری) نیز وجود دارد ، اما بسیار نادر است.

حاملگی بیرون رحمی

حاملگی خارج رحمی خطرناک‌ترین علت خونریزی در اوایل بارداری است که در حدود 3% از بارداری‌ها دیده می‌شود. این وضعیت با سونوگرافی و بدست متخصص تشخیص داده می‌شود. حاملگی بیرون رحمی زمانی رخ می‌دهد که تخمک در بیرون از رحم، اغلب در لوله فالوپ لانه گزینی می‌کند .زمانی که تخم بارور، رشد می‌کند، لوله فالوپ پاره می‌شود و باعث خونریزی می‌شود. علائم حاملگی بیرون رحمی اغلب متغیر است و شدنی است شامل درد، خونریزی، یا سرگیجه باشد. علائم و درد حاملگی باژ -همان باج است رحمی معمولاً پیش از هفته دهم بارداری دیده می‌شود.

حاملگی مولار علت خونریزی در دوران بارداری

ممکن است خونریزی در دوران بارداری (سه ماهه اول بارداری) به سبب حاملگی مولار باشد.در حاملگی مولار (بیماری تروفوبلاستیک بارداری) ، نتایج سونوگرافی وجود بافت غیر طبیعی را به جای جنین در درون رحم پرتو می‌دهد. این به راستی یک گونه تومور است که در نشانه هورمون‌های حاملگی رخ می‌دهد و معمولاً مرگبار نیست.البته در برخی از افراد ، این بافت غیر طبیعی ، سرطانی است و ممکن است از دیواره رحم به سراسر بدن اشاعه یابد.